Modernizăm drumurile publice, scăpăm de mașinile abandonate și asigurăm noi locuri de parcare. În paralel, optimizăm transportul public, încurajând și transportul alternativ. Sună ambițios? Asta pentru că este.

1. Construim noi locuri de parcare
2. Deblocăm spațiul carosabil și locurile de parcare ocupate de mașinile abandonate
3. Încurajăm transportul alternativ
4. Optimizăm transportul public în colaborare cu Primăria Capitalei
5. Modernizăm drumurile publice din Sectorul 5

1. Construim noi locuri de parcare

De ce?

Atunci când ajungem acasă suntem nevoiți să ne plimbăm zeci de minute în căutarea unui loc de parcare în apropierea domiciliului. Sunt mii de cereri pentru locuri de parcare ce nu primesc niciodată soluționare din partea Primăriei Sector 5, iar singurul lucru pe care îl poate face acum un proprietar de autoturism este să aștepte de la an la an poate se mai eliberează un loc de parcare de la cei ce au deja contracte încheiate.

Administrația Sectorului 5 nu face nimic pentru a soluționa aceste cereri sau pentru a găsi noi soluții astfel încât locuitorii sectorului să aibă unde parca autovehiculele.

Desigur că la noi în sector este nevoie și de parcări publice, mai ales în zonele unde există clădiri de birouri. Putem descoperi cu ușurință aceste zone după numărul de mașini parcate pe timp de zi pe porțiunile de trotuar sau carosabil. Aceste zone trebuie deservite de parcări publice, cu plată, pentru ca cei ce folosesc mașinile pentru a ajunge la muncă să aibă unde să le parcheze și să nu blocheze străzile și trotuarele.

Cum?

  1. Poliția locală va fi la dispoziția celor care au plătit pentru locurile de parcare, pentru a se asigura că dreptul acestora de a folosi locurile de parcare este respectat;
  2. Vom face și menține la zi harta online a locurilor de parcare de reședință din sector, astfel încât cetățenii să poată vedea în timp real care dintre acestea devin disponibile și să poată raporta online problemele pe care le sesizează;
  3. Vom întocmi și publica o analiză a zonelor în care se înregistrează deficit de locuri de parcare, cu identificarea cauzelor și soluțiilor posibile în fiecare zona;
  4. Vom încheia parteneriate cu centrele comerciale pentru ca acestea să permită parcarea pe timp de noapte în locurile de parcare deținute, pentru locuitorii din zonele adiacente; agenții economici pot beneficia de reduceri de taxe sau pot să-și crească favorabilitatea în ochii publicului prin aceasta asociere;
  5. Vom demara un program de investiții majore, finanțate din surse proprii, fonduri europene sau parteneriate public-privat, pentru parcări moderne suprapuse (tip Klaus) în zonele dens populate și, în colaborare cu Primăria Capitalei, de parcări de capacitate mare la intrarea în oraș (“park and ride”).

2. Deblocăm spațiul carosabil și locurile de parcare ocupate de mașinile abandonate

De ce?

Se întâmplă de multe ori ca, atunci când circulăm pe străduțe mai mici, abia să reușim să trecem pe lângă autoturismele parcate pe carosabil. Lipsa locurilor de parcare face ca mulți șoferi să parcheze fără a respecta dreptul celorlalți șoferi de a circula nestingheriți și în siguranță.

Pe multe bulevarde, banda de mers este ocupată aproape în permanență de mașinile parcate, acest lucru îngreunând și mai mult traficul, în special al mijloacelor de transport în comun, în ciuda semnelor de circulație ce interzic oprirea.

O altă problemă întâlnită din ce în ce mai des este cea a mașinilor abandonate ce staționează pe locuri de parcare ce pot fi folosite de cei ce au nevoie de locuri de parcare. Unele mașini stau de mai mulți ani nemișcate și nu se schimbă nimic.

Cum?

  1. Vom face recensământul mașinilor abandonate din sector și vom implementa un plan de ridicare cât mai rapidă a acestora de pe locurile de parcare sau de pe spațiul public;
  2. Vom face o campanie de informare a locuitorilor spre a anunța mașinile abandonate; proprietarii lor vor fi somați să-și ridice mașinile, iar în cazul iar aceștia nu răspund somației, autoturismele vor fi ridicate de autorități după parcurgerea tuturor procedurilor legale și casate la centre de profil;
  3. Vom crea o aplicație online prin care locuitorii vor putea face sesizări privind existenta mașinilor abandonate și vor primi informații legate de modul de soluționare a acestor sesizări;
  4. Demarăm campanii ample de informare în legătură cu modul în care se pot parca autoturismele. Ulterior, timp de 3 luni, proprietarii autoturismelor parcate neregulamentar vor primi avertismente și vor fi îndrumați să respecte legile.
  5. Poliția Locală va fi mobilizată pentru a identifica și aplica sancțiuni contravenționale șoferilor ce blochează ilegal spațiul carosabil, odată ce campaniile de informare, respectiv cea de îndrumare, se vor fi încheiat.
  6. Vom analiza în zonele cu probleme de trafic generate de existența clădirilor de birouri, dacă agenții economici au respectat legislația privind numărul minim de locuri de parcare pe care trebuie să-l asigure; în caz contrar, vom cere îndreptarea situației și vom trece la măsuri contravenționale dacă acest lucru nu are loc.

3. Încurajăm transportul alternativ

De ce?

Trăim într-o eră a libertății, în care putem alege lucrurile fiecare după preferințe, însă întotdeauna suntem condiționați de alternativele oferite, iar deciziile personale influențează direct sau indirect evoluția și bunăstarea comunității în care trăim.

Un factor cu impact direct și efect imediat în îmbunătățirea calității vieții și a confortului personal este dezvoltarea transportul alternativ, atât la nivel de Sector 5, cât și într-un cadru de colaborare cu Primăria Generală și cu celelalte primării de sector.

Ne dorim un Sector 5 și un București al oamenilor și nu al mașinilor, iar construirea infrastructurii pentru transport alternativ este prioritară, deoarece cei care folosesc bicicletele și cei care folosesc trotinete își pun viețile în pericol pe străzile bucureștene, în timp ce trotuarele trebuie să rămână pentru pietoni.

Cum?

  1. Vom elabora un plan regional, în strânsă legătură cu Primăria Generală și cu celelalte primării de sector, pentru dezvoltarea de stații de alimentare cu energie electrică pentru autovehiculele electrice;
  2. Vom încuraja achiziționarea mașinilor electrice prin beneficii financiare și non-financiare, cum ar fi scutiri sau diminuări de taxe locale, acces gratuit la parcare și în zonele centrale, prioritate în ce privește acordarea locurilor de parcare de reședință.
  3. Vom construi și amplasa pe raza sectorului 5 locuri destinate parcării și depozitării bicicletelor și trotinetelor, pentru a încuraja folosirea acestora;
  4. Vom sprijini tendințele moderne de punere în comun de mijloace de mobilitate urbană (sharing), respectiv mașini, biciclete, trotinete electrice puse la dispoziție în diverse locații sector;
  5. Vom reamenaja bordurile în dreptul trecerilor de pietoni pentru a fi ușor accesibile bătrânilor, persoanelor cu dizabilități și cărucioarelor de copii și vom reda trotuarele traficului pietonal, prin instalarea de stâlpi antiparcare (și repararea celor deteriorați);
  6. Vom cere Metrorex și Primăriei Capitalei activarea și demararea de urgență a proiectului la magistrala 7 de metrou Alexandria – Voluntari, un proiect de mare amploare, care ar rezolva o buna parte din problema traficului din sectorul nostru. Ne vom lupta activi și continuu pentru ca acest proiect să devină realitate în cel mai scurt timp.

4. Optimizăm transportul public în colaborare cu Primăria Capitalei

De ce?

Un sistem eficient de transport este o componentă esențială în dezvoltarea comunității locale prin îmbunătățirea ambientului, reducerea gradului de poluare în toate formele ei (fonica, reducerea noxelor emanate în atmosferă), diminuarea gradului de aglomerație și fluidizarea traficului.

În acest moment, sistemul de transport este compus în mare parte din vehicule vechi, cu tehnologie depășită. În ultimii 30 de ani, investițiile în sistemul de transport din București s-au limitat la achiziții de noi autobuze sau tramvaie pe rutele existente, mici modernizări ale căilor de rulare de tramvai sau introducerea de noi linii de autobuz, acțiune care a crescut exponențial gradul de congestie.

Nu exista un plan de dezvoltare, eficientizare și modernizare a sistemului de transport în București, prin care să se redimensioneze sistemele de transport de masă (metrou, tramvai, sau alte mijloace de transport moderne). Desigur că acestea țin, în principal, de Primăria Capitalei sau de Metrorex, dar Primăria Sectorului 5 poate promova și sprijini acțiuni în colaborare cu acestea.

Cum?

  1. Vom depune toate demersurile instituționale în vederea urgentării și finalizării tronsonului de sud al șoselei de centură a Bucureștiului în perioada mandatului 2022-2024;
  2. Vom susține realizarea unui proiect complex, prin care sa fie stabilite zonele critice și intervalele orare de congestie a traficului și conectarea acestora la un sistem inteligent de monitorizare a semaforizării și fluidizării traficului la nivel central;
  3. Vom cere evaluarea actualelor sisteme de transport public, în privința capacității de transport, randamentului, eficienței în utilizare, tehnologiei utilizate etc și elaborarea unui plan multianual de investiții pentru reînnoire și modernizare;
  4. Vom sprijini extinderea rutelor actualelor sisteme de transport public de masă, astfel încât să preia fluxurile de trafic în zonele periferice sau nou construite și vom investi în construirea unor Platforme Logistice Urbane, în zonele periferice cu rolul de a facilita accesul utilizatorilor de autoturisme la mijloace de transport în comun;

5. Modernizăm drumurile publice din Sectorul 5

De ce?

Străzile care sunt în administrarea Sectorului 5 suferă o degradare continuă din cauza lipsei investițiilor în întreținere sau asfaltare. Trotuarele sunt sparte și deteriorate. Sectorul 5 are încă străzi neasfaltate ce pot intra, din nefericire, în categoria drumurilor “de țară”.

Devine din ce în ce mai dificil să mergi pe trotuar, la tot pasul fiind gropi, denivelări sau borduri scoase și gata sa producă un accident. Să încerci să plimbi un bebeluș cu căruciorul a devenit o adevărata aventura neplăcută.

Pe lângă disconfortul creat de aceste neplăceri cotidiene pe care trebuie sa le suportăm, praful și poluarea rezultate din lipsa de întreținere a drumurilor și trotuarelor ne afectează suplimentar.

Iluminatul stradal este învechit și ineficient. Mai mult, sursele de lumina nu sunt unele rentabile, în pas cu noile tehnologii LED care implică costuri reduse de energie electrică.

Cum?

  1. Vom finaliza asfaltarea tuturor străzilor din Sectorul 5;
  2. Vom promova proceduri de achiziție publică pentru modernizarea drumurilor publice din Sectorul 5 care să permită dezvoltarea durabilă. Nu vom agrea ofertarea unor prețuri mici dacă există riscul de a fi realizate lucrări de proastă calitate, ci vom prefera lucrări durabile care, chiar dacă în prima faza implică costuri mai ridicate, pe termen lung aduc beneficii reale prin anduranță;
  3. Vom demara cu prioritate lucrările de amenajare pentru drumurile neasfaltate din sectorul nostru. Lucrările de asfaltare se vor realiza însă doar după ce anterior infrastructura edilitară (apă, canal, gaze, cablu TV, internet) va fi fost finalizată;
  4. Lucrările de amenajare a drumurilor publice vor fi realizate în paralel cu amenajarea spațiului verde și plantarea arborilor. Nu se va putea recepționa de către Primăria Sectorului 5 nicio lucrare de infrastructură dacă nu sunt plantați arborii, respectiv spațiul verde nu este amenajat.
  5. Vom asigura accesul online al tuturor cetățenilor la “Harta Drumurilor din Sectorul 5”, care va permite cetățenilor să sesizeze orice problemă referitoare la starea drumurilor și, totodată, va reprezenta un instrument de informare cu privire la toate lucrările de infrastructură derulate de UAT Sector 5 (durata, antreprenor/prestator, program de lucru). În felul acesta cetățenii vor putea verifica eficienta constructorilor și vor putea sesiza primăria cu privire la eventualele disfuncționalități;
  6. Vom ilumina drumurile prin folosirea prioritară a resurselor de energie electrica regenerabile si vom reabilita trotuarele degradate;
  7. Contractele de întreținere și deszăpezire a drumurilor pe care le vom încheia vor avea clauze de penalizare clare și ferme pentru furnizorii care nu își îndeplinesc la timp obligațiile asumate prin contract.
  8. Recepția lucrărilor se va realiza doar în condițiile în care constructorii vor demonstra că au respectat cu strictețe proiectul și indicatorii tehnici.